5 POWER Business Reengineering TIPS | New Breath for 2017

Friday, February 3, 2017
Assalamualaikum and hi all :)

Aqma dah draft siap2 senarai pemenang untuk last GA tapi something happen tak dapat publish today. Fret not, I will announce the winner this weekend, alright? :) Congratulations in advance!

So now back to the main topic. Business Reengineering. Bunyi macam serious sangat tajuk ni tapi sebenarnya lebih kepada apa yang aqma plan for my business this 2017. Fuhh! Dah almost 5 years buat online business tapi still ada lacking here and there. Since technology pun semakin meletops2 tekniknya so banyak ilmu yang kena update.



So, here the things from my reading and experience.

1. Documentation

Ramai yang abaikan benda ni. Bermula dari sekecil2 business la dah kena latih diri filing segala resit2 yang ada. Senang nak keep track semula nanti. Beli ring file supaya boleh simpan segala resit tu. Oh ya, pastikan ada puncher. Baru la boleh simpan resit tu :)

2. Gambar

Online business kena ada gambar yang power. Presentable and sejuk mata memandang. Ada yang cincai je post gambar. Walaupun dah terang-terang gambar tu kabur. Alhamdulillah dengan TDC (my business group) kitorang diajar untuk ambil gambar yang cantik dan kemas.

3. Data Customer

Simpan data customer baik2 sebab ini ibarat harta karun taw. Seronokkan bila customer repeat order then korang takpaya tanya alamat n no hp lagi sebab dah simpan. Client pun senang hati tak payah nak taip2 panjang2 lagi. :D

4. Update frequency

Online business punya nadi adalah social media. Nowadays social media bergerak sangat pantas. Terlalu banyak onlineshop sekarang ni terutama di Instagram macam cendawan tumbuh lepas hujan bak hang! So, bila kerap update mengikut masa yang sesuai bakal pelanggan pun aware akan kewujudan kita.
Post pun biar berhemah. Buka sekali post 5 gambar serentak. Itu macam tak beretika a.k.a annoying.

5. Set your target

Bila ada target in shaa ALLAH lebih mudah untuk develop strategy. Bila ada strategy, focus untuk bisnes lebih mudah. Mesti ada produk yang korang akan highlight kan dalam bisnes korang kan?

Then, set gaji korang. aqma pun baru belajar pasal gaji ni. Bila kita set berapa gaji yang kita nak, then kita akan bekerja keras untuk amount itu. Before this macam nampak tak nampak je untung dengan duit modal kan? So now dah boleh tahu berapa yang kita nak dapat dalam sebulan tu. Sama je macam konsep bekerja cuma yang bisnes ni freedom dia kita yang tentukan.

So, that's all 5 POWER Business Reengineering TIPS. Semoga dengan ekonomi yang tengah pelik2 ni, business kita sama2 berkembang maju. Amiin~



1 comment on "5 POWER Business Reengineering TIPS | New Breath for 2017"
  1. Sape pemenang December Giveaway by Ainul Aqma ?

    http://www.ainulaqma.com/2016/12/december-giveaway-by-ainul-aqma.html

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...